לנוכח ריבוי תאונת הדרכים כתוצאה משימוש באלכוהול ובסמים, נוקטים בתי המשפט בגישה מחמירה, ונהג שנמצא שיכור על פי בדיקת נשיפה או בדיקת דם, צפוי לעונשים הכוללים: שלילת רישיון נהיגה למשך שנתיים לפחות, שלילה על תנאי, מאסר על תנאי ומאסר בפועל בהתאם לתוצאות העבירה.
במקרה של תאונת דרכים עם הרוגים כתוצאה מנהיגה בשכרות, הנהג צפוי לעמוד למשפט בגין עבירת הריגה, ולא באשמת גרימת מוות ברשלנות, כאשר סעיף 298 לחוק העונשין קובע כי מי שגורם במעשה או במחדל אסורים למותו של אדם, צפוי לעונש מחמיר שיכול להגיע עד 20 שנות מאסר.
כיצד נקבע העונש בגין עבירת הריגה עקב נהיגה בשכרות?
נהג שמואשם בעבירת נהיגה עקב נהיגה בשכרות, צפוי לעמוד לדין בבית משפט המחוזי, ועונשו נקבע בהתאם לעיקרון ההלימה, לפי תיקון 113 לחוק העונשין. עיקרון ההלימה קובע יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם ובין סוג ומידת העונש המוטל עליו.
בעת קביעת העונש, מתחשב בית המשפט בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, מידת הפגיעה בו, מדיניות הענישה הנהוגה ונסיבות הקשורות בביצוע העבירה. כאשר הערך החברתי שעליו באה עבירת ההריגה להגן, הוא הערך של קדושת החיים ושלמות הגוף ובהקשר התעבורתי, לקיים הגנה על שלום ובטיחות ציבור המשתמשים בדרך.
למרבה הצער, בתי המשפט נתקלים בהרוגים ובפצועים של תאונות דרכים הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי, ומדי שנה מוגשות אלפי תביעות על נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים. בתי המשפט נדרשים להמשיך ולהילחם בתופעה קשה זו ולהרים את תרומתם למען מאבק העיקש בתאונות הדרכים, באמצעות נקיטה בענישה הולמת, אשר תסייע להגברת המודעות בדבר המחיר הכרוך בהפרת כללי ההתנהגות על הכביש.
נהיגה בשכרות הריגה, דוגמאות מהפסיקה:
נאשם כבן 24 שנים, ללא עבר פלילי, גרם בפברואר 2015, למותה של משתמשת בדרך. לאחר שמיעת הראיות, הורשע הנאשם בעבירות של הריגה, נהיגה תחת השפעת משקה משכר, נהיגה בשכרות, אי ציות לרמזור אדום, נהיגה במהירות בלתי סבירה וגרימת חבלה של ממש. בית המשפט המחוזי בחיפה נדרש לקבוע את העונש ההולם.
על פי עובדות כתב האישום, הנאשם נהג בשכרות ותחת השפעת משקה משכר, במהירות לא סבירה ולא תואמת את תנאי הדרך, עקב כך חצה את הצומת כשברמזור שבכיוון נסיעתו היה אור אדום ואף האיץ את מהירות נסיעתו לפני כניסתו לצומת, והתנגש ברכב המנוחה, שקיפחה את חייה כתוצאה מהתאונה, וגרם גם חבלה של ממש לנוסע שישב במושב שלידו.
המאשימה ביקשה להטיל על הנאשם מאסר בפועל ממושך וברף הגבוה של מתחם הענישה, פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת, מאסר ופסילה מותנים, קנס גבוה ופיצוי למשפחת המנוחה. מנגד טען הסנגור כי יש מקום במקרה זה לסטות מהמתחם משיקולי שיקום, מאחר שהנאשם החל בהליך שיקומי על פי המלצת שירות המבחן.
בית המשפט קבע כי הנאשם נהג ברכב כשהוא שיכור וכשבדמו ריכוז אלכוהול העולה פי 7 על הריכוז המותר בחוק. הנאשם שהיה בעת התאונה נהג חדש התקרב לצומת כשהוא מאיץ את מהירות נסיעתו, חרף העובדה כי בדרך בכיוון נסיעתו היה שדה ראייה טוב ופתוח והאור ברמזור היה אדום, הוא המשיך בנסיעה מהירה, חצה את הצומת באור אדום תוך סיכון המשתמשים בדרך וגרם בהתנהגותו למותה של המנוחה.
בהתחשב בעבירות שבהן הורשע הנאשם, בנסיבות ביצוען, בשרשרת העבירות החמורות הקשורות רובן ככולן בהתרחשות העבריינית הראשונה, בהתחשב במדיניות הענישה הנוהגת ומגמת ההחמרה בענישה שבה נוקט בית משפט העליון בתופעה הפושעת של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים ונהיגה בשכרות, ובהתחשב בעובדה שבמקרה זה קופחו חייה של בחורה צעירה בתחילת דרכה, קבע בית המשפט כי מתחם העונש ההולם נע בין 3 שנות מאסר בפועל עד 9 שנות מאסר בפועל.
לאחר ששקל את מכלול השיקולים, החליט בית המשפט להטיל על הנאשם את העונשים הבאים: 5 שנות מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי לשלוש שנים והתנאי שהנאשם לא יישא בעונש, אלא אם יעבור בתקופה זו עבירה של הריגה תוך שימוש ברכב מנועי. וכן, 12 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, שלא יעבור עבירות של גרם מוות ברשלנות.
בית המשפט פסל את הנאשם מלהחזיק או לקבל רישיון נהיגה בפועל למשך 12 שנים בניכוי פסילה מנהלית ופסילה עד תום ההליכים, קנס בסך של 5,000 שקלים או 45 ימי מאסר תמורתם ותשלום פיצויים לעזבון המנוחה בסך של 25,000 שקלים.
ת"פ 17606-07-15