www.sustainable-transport.org.il 
ברוכים הבאים לאתר נהיגה בשכרות. יש לכם שאלה? אנחנו רוצים לעזור!
 

נהיגה בשכרות

סיווג פסילה לאחר נהיגה בשכרות

העונש הקבוע בחוק לצד עבירת נהיגה בשכרות הינו שלילת רישיון הנהג לתקופה של לא פחות מעשרים וארבעה חודשים. לסנקציה של פסילת מינימום ישנה השפעה מהותית על יכולת הניידות של הפרט ועליו למצוא אמצעים חלופיים בהם הוא יכול להסתייע כגון, נסיעה בתחבורה ציבורית, אופניים, או נסיעה ברכב כשאחר נוהג במקומו. כמו כן, מדובר בעונש אשר עלולה להיות לו השפעה קשה על הנאשם, קל וחומר כאשר מדובר באדם אשר זקוק לרישיון על מנת להתפרנס או לשם קבלת טיפול רפואי מהותי. למשל, נהגי מוניות ואוטובוסים, שליחים וכדומה. במקרים אלו ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לסיווג הפסילה על מנת להקל על הנהג שרישיונו נשלל ונפסל.

בקשת הסיווג מוגשת לרוב טרם מתן גזר הדין, אך ניתן לבקש זאת גם לאחר מכן. הכוונה היא להפיכת פסילת הרישיון המוחלטת ליחסית, כך שיכולת פרנסתו של הנהג או צרכיו הרפואיים לא נפגעים. יש לציין כי על פי הלך הרוח בפסיקה, שיקולים כלכלים בלבד אינם מספקים על מנת לקבל את בקשת הסיווג. זאת משום שמטרת הענישה מלכתחילה הינה להרתיע, ופגיעה בפרנסתו של הנהג השיכור היא דרך יעילה להשיג מטרה זו.

על פי הפסיקה, השיקולים אותם שוקל השופט במעמד הבקשה שונים. למשל, יש לבדוק את עברו הפלילי של הנהג; מידת מסוכנתו בכביש ליתר הנהגים ולעצמו; תקופת הפסילה שנקבעה מלכתחילה - ככל שמדובר בשהות ארוכה יותר, בית המשפט נוטה לקבל את בקשת הנהג ולסווג את הפסילה; הגבלת הפסילה לזמן או מקום ומידת הפגיעה שנגרמת לנהג עקב הפסילה המוחלטת, לרבות הוכחת פגיעה זו. כלומר, כל מקרה ומקרה נבחן לפי נסיבותיו הוא תוך התחשבות במצבו הייחודי של הנאשם.

דוגמאות מהפסיקה:

בע"פ 0007463/09 אייל נגד פרקליטות מחוז תל אביב, הוגש ערעור מטעם נאשם שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות על עונשו. בא כוחו של הנאשם המערער הדגיש את נסיבותיו האישיות של מרשו, אשר התגורר עם אמו וסייע לה באחזקת הבית. לטענתו, הנאשם עבד בשתי עבודות שונות ונזקק לרישיונו לשם כך. לכן, בית המשפט התבקש להורות על סיווג פסילת הרישיון לרכב דו גלגלי. לחלופין, הועלתה בקשה לסווג את הפסילה כך שתחול רק בשעות הערב והלילה, בהן מבוצעות לרוב עבירות של נהיגה בשכרות.
 
בא כוחו של המערער טען כי סיווג זה יבטא את האיזון שבין צרכיו הפרטיים של המערער לבין האינטרס של שמירת ביטחון הציבור בכללותו. השופט הדן בערעור דחה טענות אלו וקבע כי לא היה ניתן להבטיח שסיווג הפסילה לשעות הערב והלילה יפחית את מסוכנותו של המערער. כלומר, לא הוכח כי הוא נהג לשתות רק בשעות הלילה. להפך, המערער אף הודה בפני חוקר משטרה כי הוא שתה בשעות הצהריים. לכן, נימוק זה היה חסר טעם במקרה דנן. גם הנימוק באשר לצרכי פרנסתו נדחה, וכך גם בקשת סיווג הפסילה בכללותה.

בת"ת 6392/05 מדינת ישראל נגד מאג'ד, הוכרע דינו של נאשם שהורשע בעבירה של שכרות, והשופט אישר את בקשת סיווג הפסילה. הנאשם הורשע בעבירה לאחר שנמצאה בדמו רמת אלכוהול גבוהה כמעט פי 3 מהמותר בחוק. בא כוחו של הנאשם הדגיש כי הוא עבד כמפעיל ציוד כבד ועול פרנסת הבית הוטל על כתפיו בלבד. אי לכך, הוא היה זקוק לרישיונו לשם פרנסת בני משפחתו. בנוסף, הייתה זו עבירת הנהיגה בשכרות הראשונה של הנאשם. משכך, השופט סייג את פסילת הרישיון כך שלנאשם הותר לנהוג בטרקטור במהלך תקופה זו, למען שמירה על פרנסתו. יש לציין שסיווג הפסילה בוטל לאחר שהתביעה הגישה ערעור למחוזי אודות קלות העונש, והוא התקבל.

בעפ"ג 3124/08/07 קסהון נגד מדינת ישראל, ערער נאשם שהורשע בעבירת נהיגה בגילופין על עונשו וביקש לסווג את פסילת רישיונו. המערער הורשע בעבירה לאחר שנמצאה בגופו רמת אלכוהול גבוהה של 790 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף. בערעור, הודגשו נסיבותיו החריגות של המערער לרבות העובדה שהוא עבד במפעל ממטרות באחד מקיבוצי הארץ, והזדקק לרישיונו על מנת לבצע את עבודתו נאמנה. למרות חומרתה היתרה של העבירה, שבאה לידי ביטוי ברמת האלכוהול הגבוהה, השופטת הסכימה לסווג את הפסילה, כך שהותר למערער לנהוג על מלגזה בתחומי המפעל בו עבד בלבד.

דרג עד כמה מדריך משפטי זה סייע לך 4.75 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 4)